Værdier lyder så frelst, lidt helligt måske. Men vi bruger det som en del af dagligdagen, til at styre indsatsen uden at aftale alting på forhånd helt ned i detaljer.
Dermed kan vi i en ny situation handle ud fra værdierne, for det er umuligt at forudse ALT.
Et helt konkret eksempel:
En producent spurgte, om vi ville anbefale deres produkter til vores kunder. Hvis det medførte ordrer, ville vi få en provision på 15%.
Svaret måtte blive JA - og NEJ. "Ja" til at anbefale de produkter, vi under alle omstændigheder kunne anbefale. Og "Nej" til at få provision.
Selv om vi selv ville vide, at en anbefaling ikke var givet på bagrund af en forventet provision, ville kunder kunne stille spørgsmålstegn ved troværdigheden og uafhængigheden.
Her gjorde værdien Troværdighed det nemt at takke nej. Og heldigvis forstod producenten til fulde argumentet.
I dag kan vi derfor med god samvittighed anbefale produkterne.
|